هدف از کنترل کیفیت چیست ؟


بطور کلی هدف از کنترل کيفيت بدست آوردن يک استاندارد مناسب از محصولی است که قابل عرضه در بازار بوده و با قيمت مناسبی به فروش می رسد و اين موارد در مواد غذايی به رنگ، طعم، ارزش غذايی، شکل ظاهری و عاری بودن از ميکروارگانيسم های مضر و مواد غير مطلوب بستگی دارد.

بخش کنترل کيفيت در ارتباط با توليد سه هدف را دنبال ميکند:

١کنترل مواد خام ٢کنترل فرآيند توليد ٣کنترل و بازرسی محصول نهايي.

مهمترين قسمت کنترل کيفيت نمک طعام، بررسی ناخالصی های مضر مانند فلزات سمی و سپستعيين ناخالصی های غير مضر مانند کلسيم ، منيزيم و تعيين درصد آنها است.

علاوه بر خلوص نمک ميزان ناخالصيهايی مثل مس، واناديوم، آهن، سولفات کلسيم، آمونياک و مواد غيرقابل حل در آب تعيين شوند.

نمک های استحصالی از منابع سنگی معمولاً دارای ناخالصی های مختلفی نظير سولفات کلسيم، دولوميت، کوارتز و …. می باشند. در صورتی که آبهای نمکی طبيعی عموماً دارای کلريدهای کلسيم و منيزيم و کربناتها و مقادير قابل توجهی برم ، ليتيوم ، باريوم و … نيز می باشند.

نمک خام دارای انواع اسپور بوده که در صورت مساعد بودن شرايط رشد نموده و ايجاد اشکال و آلودگی می کند. احتمال آلوده شدن نمک بدست آمده از منابع آبی بيشتر خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق گروههای هالوباکتريم، ميکروکوکسی، ونيز مخمرهای از گروههای تورولاسن، برتانوميس، نيز در نمک قادر به رشدند. با توجه به نوع عملياتی که بر روی نمک انجام می گيرد مثل آسياب کردن، شستشو، تصفيه و غيره، هر يک از اين موارد می تواند موجب تغييرات شيميايی، ميکروبی و تغيير در خلوص ماده شود. لذا لازم است همانطور که محصول نهايی مورد آزمايش قرار می گيرد محصولات حد واسط يا مواد افزودنی نيز مورد کنترل و آزمايش قرارگيرند

در حين انجام فر آيند توليد نمک ايستگاههای کنترلی مختلفی جهت کنترل مواد حد واسط که تاثير مستقيمی بر محصول خواهد داشت؛ وجود دارد که در بخش ذيل ذکر می شوند.

١- نمونه برداری وتعيين غلظت مواد تشکيل دهنده نمکخام ” انبارها”

٢- نمونه برداری از مخزن آب نمک اشباع برای تعيين اشباع بودن وخالص بودن

٣- نمونه برداری و تعيين اسيديته نمک در واحد شستشو

٤- نمونه برداری و تعيين غلظت خروجی از دستگاه سانتريفوژ

٥- نمونه برداری ازخروجی خشک کن و تعيين ميزان رطوبت آن

٦- نمونه برداری و تعيين غلظت مواد سازنده در دورريز

٧- نظارت و کنترل بر آلودگی فضای سالن ها

محصول توليدی قبل از خروج از کارخانه بايد از لحاظ کيفيت ظاهری مورد بررسی قرارگيرد تا از لحاظ اندازه، رنگ، مزه يا بو و موارد مشابه تأييد گردد و سپس شکل بسته بندی ظاهر کالا، نحوه پرشدن، چاپ روی پوشش، علامت گذاری توسط بازرسی مخصوص کنترل شده و نتيجه گزارش شود.

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *